Kontakt os
IDEAL FINANS ApS
Kongens Vænge 171
3400 Hillerød
Tlf. 40 222 114
E-mail: tks@idealfinans.dk
Fokus på styring af processer i hele forretningen
Hvad får du som kunde ud af at arbejde med BPM?
Der er tale om en metodik der løbende har fokus på at styre og optimere de samlede processer, med henblik på at øge effektiviteten og værdiskabelsen i hele forretningen.
Mange virksomheder har beskrevet og dokumenteret deres IT processer og muligvis også enkelte forretningsprocesser. For at få den fulde gevinst af arbejdet med procesoptimering, er det dog nødvendigt at alle væsentlige forretningsområder involveres idet der typisk ligger mange gevinster gemt i koblingen mellem IT og de øvrige forretningsområder.
I mange tilfælde ses det at enkelte afdelinger eller divisioner er fokuseret på deres egen del af processen – med dertilhørende risiko for suboptimering samlet set. Dette nedbryder værdi for den samlede virksomhed.
Fordele og gevinster ved arbejdet med BPM:
Forretningen som helhed:
Økonomi:
Kunder:
Processer:
Medarbejdere:
Udfordringerne:
Procesoptimeringsarbejdet må ikke ende med blot at blive en dokumentation af arbejdsgange uden egentlig værdi for virksomheden à procesoptimeringsarbejdet skal føre til forbedrede og mere effektive processer som i sidste ende tilfører værdi til virksomheden.
Optimeringsprocessen kan deles op i følgende faser:
1. Dokumentation af de samlede processer i virksomheden (overblik over værdikæden)
2. Dokumentation af processer der dokumenterer virksomhedens kernekompetencer og differentieringspotentiale (processer der kan tilføre direkte værdi til virksomheden)
3. Dokumentation af processer der er nødvendige for at drive virksomheden
4. Dokumentation af processer der med fordel kan outsources
5. Dokumentation af mulige effektiviseringstiltag/procesoptimeringsforslag
6. Effektuering af de angivne forslag
Kortlægning af processer foregår typisk ved at gennemføre interview og workshops blandt de medarbejdere og ledere, som arbejder med den pågældende proces.
Følgende spørgsmål kan med fordel diskuteres:
Hvis du kun har 70%-80% af de nuværende ressourcer til rådighed fremadrettet – Hvordan vil du så tilrettelægge dit arbejde under forudsætning af at alt nuværende arbejde skal laves og omkostningerne ikke må øges?
Den finansielle sektor – Udfordringerne fremadrettet:
Arbejdet med procesoptimering i finansielle virksomheder vil være med til at skabe: